CSR Romania

06 octombrie 2024

Ultima ora:
Esti in sectiunea: News CSR News: Tendinte & Cercetari 4 din 10 români din mediul urban deţin în gospodărie echipamente electrice nefuncţionale

4 din 10 români din mediul urban deţin în gospodărie echipamente electrice nefuncţionale

Email Imprimare PDF
ecoticAproape 40% dintre românii din mediul urban deţin în gospodăriile proprii echipamente electrice şi electronice nefuncţionale, motivele principale fiind intenţia de a le repara (33,6%) sau faptul că nu ştiu ce ar putea face cu acestea după scoaterea din uz (41%), arată rezultatele celui mai recent studiu realizat de organizaţia ECOTIC şi compania de cercetare de piaţă Daedalus Millward Brown.

Realizat pe un eşantion de 1.300 de persoane, în oraşele cu peste 20.000 de locuitori, studiul ajuns la cea de-a treia ediţie în acest an reprezintă singurul demers de acest gen efectuat în România. Sondajul urmăreşte să reflecte situaţia din România în ceea ce priveşte dotarea gospodăriilor cu echipamente electrice şi electronice (EEE), deciziile de achiziţie privind aceste aparate, impactul Timbrului Verde în achiziţii, dar şi atitudinea românilor faţă de colectarea selectivă a deşeurilor.

Astfel, conform rezultatelor înregistrate, majoritatea gospodăriilor din mediul urban sunt dotate cu aparate electrice şi electronice, precum frigider (100%), fier de călcat (99.6%) maşină de spălat (98.2%), aspirator (97.2%), televizor (99.4%), telefon mobil (99.4%), computer sau laptop (91.3%). Spre deosebire de localităţile mai mari, în gospodăriile din oraşele cu mai puţin de 50.000 de locuitori există mai puţine echipamente electrice şi electronice, diferenţa fiind dată de aparate mai moderne sau cele care nu sunt strict necesare, printre care computer sau laptop, monitor, imprimantă, mp3 player, aparat de aer condiţionat sau sisteme ”home cinema”.

Comparativ cu 2009, numărul deţinătorilor de computere sau laptopuri este în creştere, în timp ce telefonul fix reprezintă aparatul la care românii încep să renunţe (de la 78,7% în 2009, când eşantionul a fost de 1000 de persoane, la 72,5% în 2010). În ceea ce priveşte durata de viaţă a echipamentelor în gospodărie, aceasta este mai mare în oraşele mici, unde majoritatea aparatelor nu au fost înlocuite în ultima perioadă.

Analizând intenţia de utilizare a echipamentelor achiziţionate, cei mai mulţi respondenţi şi-au exprimat dorinţa de a le folosi până în momentul în care se strică sau până când un nou model din gama respectivă va fi lansat pe piaţă. În aceste condiţii, cele mai multe echipamente noi au fost achiziţionate ca urmare a deteriorării celor vechi (în cazul unor produse precum fierul de călcat, maşina de spălat sau aspiratorul), pentru înlocuirea unor echipamente cu altele mai performante (telefoane mobile, televizoare, frigidere) sau pentru dotarea gospodăriilor cu echipamente cumpărate pentru prima dată la momentul respectiv (în cazul computerelor sau al laptopurilor, al imprimantelor şi al cuptoarelor cu microunde).

Achiziţionarea echipamentelor noi a depins în principal de ofertele magazinelor şi, într-o proporţie mai mică, de reducerile de preţ obţinute în schimbul produselor vechi. Magazinele de specialitate şi supermarket-urile rămân locurile de achiziţie preferate de români, un procent mai mic de persoane alegând în schimb să cumpere de pe internet sau din alte tipuri de magazine, în special în oraşele cu mai puţin de 50 000 locuitori.

În ceea ce priveşte renunţarea la echipamentele electrice şi electronice, o treime dintre respondenţi le păstrează în gospodăriile proprii, în timp ce o altă treime preferă să le ofere altor persoane. Potrivit răspunsurilor înregistrate, cei mai mulţi dintre aceştia deţin încă echipamente nefuncţionale, în special pentru că nu ştiu cum ar putea fi predate într-un mod corespunzător. Peste 50% dintre cei implicaţi în sondaj ar renunţa la echipamentele nefuncţionale dacă ar primi o reducere de preţ la cumpărarea unui produs nou sau în cazul preluării acestora, direct din gospodărie, de către organizaţiile specializate în colectare.

De asemenea, deşi peste 85% dintre respondenţi au auzit de Timbrul Verde şi fac legătura între acesta şi protecţia mediului, el nu constituie un criteriu important la achiziţionarea unor produse noi. Criteriile cele mai importante rămân marca produsului, serviciile post-vânzare şi ofertele de pe piaţă.

”Studiul efectuat anul acesta ne confirmă încă o dată că românii se despart cu greu de electronicele vechi. Ba mai mult, spre deosebire de 2008 şi 2009, ediţia din acest an relevă o uşoară creştere a numărului celor care fie păstrează, în gospodăriile proprii, aparatele uzate, fie le dau altor persoane. Oamenii încă nu ştiu ce alternative au şi, în mare parte, nici nu sunt conştienţi de efectele negative ale unei gestionări neadecvate a deşeurilor electrice şi electronice (DEEE) asupra sănătăţii noastre şi a mediului. În acest context, ECOTIC va continua să dezvolte şi să implementeze campanii de conştientizare a populaţiei pe acest subiect; important e ca cei cărora ne adresăm să înţeleagă în primul rând de ce e bine să reciclăm astfel de deşeuri şi cum pot face acest lucru”, a declarat Valentin Negoiţă, preşedintele Asociaţiei ECOTIC.

Cea de-a treia ediţie a studiului ”Dotările din gospodării cu echipamente electronice şi atitudinea populaţiei faţă de echipamentele electronice uzate” a fost realizată în perioada 20 august - 3 septembrie 2010. Cei 1.300 de respondenţi sunt persoane cu putere de decizie, având vârsta cuprinsă între 25 şi 55 de ani, care provin din mediul urban (oraşe cu peste 20.000 locuitori) şi care au fost implicate în procesul de achiziţie a unui echipament electric sau electronic în ultimele 12 luni.



ECOTIC este organizaţia colectivă de gestionare a DEEE din domeniul IT&C şi al electronicelor de consum. Începând cu anul 2007, ECOTIC a amplasat în ţară peste 400 de containere destinate colectării selective a DEEE. Volumul de deşeuri colectate de ECOTIC în 2009 a fost de 10.500 de tone, echivalentul a 20.000 de frigidere, 10.000 de maşini de spălat, 160.000 de calculatoare şi monitoare, 70.000 de televizoare şi 180.000 de imprimante şi copiatoare. Cantitatea colectată de către ECOTIC anul trecut reprezintă aproximativ 30% din totalul de DEEE-uri colectate la nivel naţional în 2009 şi constituie 31% din totalul de echipamente electrice şi electronice vândute de membrii organizaţiei în anul 2008.

Despre Daedalus Millward Brown
Daedalus Millward Brown este una dintre cele mai mari companii de cercetare de marketing din România. Companie 100% românească, Daedalus îmbină experienţa pe piaţa locală cu know-how-ul obţinut prin parteneriatul cu MiIlward Brown – cea mai dezvoltată reţea de specialişti în evaluarea de activităţi de marketing şi branding la nivel mondial – pentru a aduce valoare clienţilor săi.www.daedalusmb.ro
Banner