Petrom a organizat, pentru al cincilea an consecutiv, campania de promovare a prevederii 2% din Codul Fiscal în rândul angajaţilor companiei. Prin aceasta prevedere orice contribuabil persoană fizică, să redirecţioneze 2% din impozitul pe venit către o entitate nonguvernamentală. Campania s-a derulat în perioada 19 - 23 martie la nivelul întregii companii. Petrom a reunit în materialele informative ale campaniei peste 150 de organizaţii active la nivel naţional şi local (în comunităţile în care compania îşi desfăşoară activitatea) în domenii precum educaţie, sănătate, protecţia mediului şi programe sociale.
Saptamana trecută, pe 22 martie, a avut loc la sediul Petrom City din Bucuresti un târg la care au participat 20 de organizaţii nonguvernamentale care desfăşoară proiecte de succes în domenii precum protecţia mediului, educaţie, sănătate sau cauze sociale. Spre deosebire de anul trecut, atmosfera mi s-a parut mult mai placută. Poate faptul că anul acesta târgul a reunit mai puţine organizaţii, selectate astfel încât să acopere patru zone de interes (educaţie, sănătate, protecţia mediului şi programe sociale), dar desfăşurarea sa într-o singură zi pentru o mai bună comprimare a colectării formularelor.
La sectorul de ecologie, am găsit unul dintre cele mai importante proiecte din domeniu - Let's do it, Romania! Andrei Cosuleanu, Coordonator Fundraising, a salutat iniţiativa Petrom: Cred că prin acest mod de informare angajaţii au posibilitatea de a contribui eficient la susţinerea asociaţiilor care au proiecte sustenabile în momentul de faţă. Cred că angajaţii ar trebui să aibă o bază de date cu ONG-urile care nu au posibilitatea de a atrage atenţia companiilor mari şi care au într-adevăr nevoie de acest tip de surse alternative de finanţare. Sperăm să avem alături de noi angajaţi ai companiei Petrom atât la ziua de curăţenie, cât şi prin posibilităţi alternative de a se implica în celelalte proiecte.
La sectorul de sănătate, SMURD-ul avea cel mai popular stand. De altfel, conform unui studiu desfăşurat anul trecut în Petrom City, peste 50% dintre angajaţii chestionaţi au ales să sprijine sănătatea, majoritatea preferand SMURD. Am descoperit, însa, o altă organizaţie interesantă - Asociaţia Transplantaţilor din România. Doamna Amali Teodorescu a subliniat importanţa prezentei asociaţiei la eveniment: Acest târg este iniţiativă foarte bună și ar trebui că toate companiile mari să îi urmeze exemplul. Din campaniile trecute nu am reușit să trangem o sumă semnificativă, dar pentru noi fiecare sumă este de mare ajutor. Important e că putem vorbi cu oamenii și le putem povesti despre noi.
Simona Marica, specialist atragere de fonduri SOS Satele Copiilor a menţionat faptul că suma colectată din cele 2 procente redirecţionate din impozitul pe venit este o sursă de venit importantă pentru organizaţie. Iniţiativa Petrom uşurează procesul de redirecţionare pentru că angajaţii au posibilitatea de a completa acest formular pe loc și o echipă se va ocupa de celelalte formalităţi. Am reușit să strângem fonduri pentru a le investi către o componentă a serviciilor de care ne ocupam - de exemplu, servicii educaţionale pentru copiii de care avem grijă în cele trei sate de care ne ocupăm - Bucureşti, Cisnădie (judeţul Sibiu) şi Hemeiuş (judeţul Bacău).
La standul domeniului de proiecte sociale am vorbit cu Monica Tăutul, PR manager Samusocial România: Este al doilea an în care participăm la Târgul Petrom. Sperăm că angajaţii să se sensibilizeze, să se intereseze de fiecare cauză a organizaţiilor. Samusocial participă cu un proiect de reinserţie socială. Noi oferim beneficiarilor noștri suport social și medical, dar și consiliere socio-profesională, ei nu au nevoie numai de mâncare sau de medicamente, ci de o mână întinsă pentru a fi reintegraţi în societate. Lumea are încredere în noi, iar din campania de anul trecut am reușit să direcţionăm banii pentru plată taxelor pentru cărţi de identitate, pentru depunerea dosarelor de pensii, de muncă, încercam să ajutăm cazurile care au nevoie de intervenţii chirurgicale, medicamente și astfel de activităţi.
Ioana Petrea, manager fundraiser Fundaţia Principesa Margareta a României, mi-a povestit despre proiectul către care vor fi direcţionate fondurile colectate în campania de 2% de anul acesta: Niciodată singur este unul dintre puţinele programe de ajutorare a bătrânilor din România. Noi ne-am propus să alocăm fiecărui vârstnic izolat la domiciliu un voluntar, să desfășoare activităţi de socializare, cumpărături, chiar și un sprijin casnic. Fundaţia vine cu un sprijin financiar - tichete sociale, mese festive pentru sărbători, încercam să îi readucem la viaţă. Acest eveniment este foarte util penntru că oamenii sunt ocupaţi, poate unii comozi, poate unii reticienţi, astfel noi, ONG-urile venim spre ei, le povestim despre proiectele noastre, serioase și utile societăţii. Spre deosebire de anul trecut, impactul este mai mare în rândul angajaţilor, sunt mai activi și mai interesaţi. Sunt convinsă că anul viitor va fi și mai bine.
Conform Mariei Besnea, Social Affairs Expert Petrom Petrom, peste 300 de angajaţi Petrom au redirecţionat 2% (promoterii au numărat la finalul zilei 315 formulare), iar în cadrul caravanei mobile din teritoriu am colectat aproximativ 700 de formulare. Până în acest moment avem aproximativ 1.000 de formulare colectate la nivelul întregii companii, dar nu este cifra finală. Până pe 2 aprilie, angajaţii mai pot aduce formularele completate și le pot depozita în urnele mobile.
ONG-urile prezente la târgul din Petrom City au fost: Fundaţia Renaşterea, Asociaţia Little People, Fundaţia Pentru Smurd, Asociaţia Transplantaţiilor din România, Hospice Casa Speranţei, Ateliere Fără Frontiere, Organizaţia Salvaţi Copiii România, Hope and Homes for Children România, Fundaţia Romanian Angel Appeal, Samusocial România, Chance for Life, Fundaţia Motivation România, Fundaţia Principesa Margareta a României, Fundaţia Leaders România, SOS Satele Copiilor, Fundaţia pentru Sprijin Comunitar Bacău, Asociaţia MaiMultVerde, Asociaţia EcoAssist, Let's Do It, Romania! şi Carpatia - Asociaţia de Turism şi Ecologie.
M-am simţit minunat printre oameni care cred în cauzelor lor, care povesteau cu drag angajaţilor despre organizaţia lor, simplu și frumos, fără să încerce să vândă cauza, ci să transmită emoţia. Am regăsit oameni pe care i-am cunoscut la târgul de anul trecut sau de la alte evenimente, am vorbit cu cât de mulţi am putut pentru intervalul în care m-am aflat în Petrom City și mi s-a părut interesant faptul că toţi erau mulţumiţi și încântaţi de ideea de a povești angajaţilor Petrom despre campaniile lor. Și eu cred că ceea ce face Petrom este minunat dintr-un simplu motiv: să folosești toată această bază semnificativă de angajaţi din toată ţara pentru a promova implicarea activă în dezvoltarea societăţii mă duce cu gândul la faptul că dacă un singur om nu poate schimbă ceva important în lume, oamenii, ca societate, o pot face cu siguranţă. :)