CSR Romania

13 mai 2021

Ultima ora:
Esti in sectiunea: News Comunicate de presa Elevi din zece ţări, printre care şi România, au implementat proiecte pentru protejarea mediului

Elevi din zece ţări, printre care şi România, au implementat proiecte pentru protejarea mediului

Email Imprimare PDF
european-schools_wwfImplementarea proiectelor face parte din iniţiativa Şcoli europene pentru o planetă vie, la care au participat şi patru echipe de elevi din Bucureşti, Miercurea-Ciuc şi Tulcea

Patru echipe de elevi şi profesori din România au luat parte la evenimentul final din cadrul proiectului internaţional pentru şcoli dedicat protejării mediului care a avut loc vineri, 4 iunie a.c., la Viena. Proiectul, denumit Şcoli europene pentru o planetă vie - să acţionăm împreună pentru mediul înconjurător al Europei, este o iniţiativă a WWF (World Wide Fund for Nature) şi a Fundaţiei ERSTE, şi a constat în implementarea a diverse proiecte pentru conservarea naturii de către echipe de elevi din 10 ţări europene.

Activităţile din cadrul proiectelor au variat de la evenimente de stradă şi spectacole de teatru, la expoziţii şi campanii de tipul "elevii îi învaţă pe elevi". Premiul pentru cel mai bun proiect, constând într-o tabără ecologică de o săptămână în Austria, a fost câştigat de Liceul Cakovec din Croatia. „Prin proiectul Şcoli europene pentru o planetă vie dorim să oferim elevilor posibilitatea de a se implica, de a-şi exprima opinia public şi de a-i motiva şi pe ceilalţi să acţioneze” a declarat Barbara Tauscher, Coordonator al programului de educaţie pentru mediu din cadrul WWF Austria. „Pentru noi,  implicarea totală a elevilor reprezintă cea mai importantă realizare.”

La proiect au participat elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 17 ani din Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Romania, Serbia, Slovacia, Slovenia şi Ucraina care, timp de opt luni, au implementat diverse proiecte ecologice pe cele două teme ale concursului: “Dunărea - linia vieţii Europei” şi „Amprenta ecologică”. Elevii au făcut cercetări, au discutat cu factori de decizie, au făcut expediţii în natură şi au dat interviuri pentru ziare şi posturi de radio şi de televiziune locale. Ideile şi implementarea proiectelor au aparţinut în totalitate elevilor, profesorii îndeplinind doar rolul de coordonatori.

Din România au participat la acest proiect  patru echipe de elevi, coordonaţi de câte un profesor, din Bucureşti - Liceul “I.L.Caragiale”şi Liceul Bilingv “Lauder-Reut”, Miercurea-Ciuc - Liceul Tehnic „Székely Károly” şi Tulcea - Centrul de Informare şi Educaţie în Managementul Deşeurilor.

La evenimentul final din Viena au luat parte câte un elev şi un profesor din fiecare echipă, care şi-au prezentat activităţile derulate pentru conservarea naturii în cadrul unui târg de lucru plin de culoare. Concursul a fost câştigat de o echipă de elevi cu vârste cuprinse între 11 şi 15 ani de la Liceul Cakovec, din Croatia. Ei au convins juriul printr-un proiect pe tema „Amprenta ecologică”, cu titlul “Merele bunicii”, în cadrul căruia au analizat cele mai importante metode de producţie locală de mere şi posibilităţile consumatorilor de a reduce impactul asupra mediului prin consumul de produse locale. Echipa a identificat soiurile locale de mere, a analizat originea produselor de pe piaţă şi a realizat anchete şi degustări stradale, prezentându-şi rezultatele în mass-media din Croatia (ziare, TV, radio şi online), precum şi în cadrul unui seminar internaţional al profesorilor organizat într-un colegiu din Austria.   

"Şi noi am organizat o zi dedicată consumului de mere în şcoala noastră şi a fost foarte distractiv. Am oferit fructe tuturor elevilor şi am vorbit cu ei despre reducerea amprentei de carbon. A fost o iniţiativă care a generat crearea unor meniuri mai sănătoase la cantina şcolii” a spus Roxana Chiriac (16 ani), reprezentantă a echipei Liceului “Ion Luca Caragiale” din Bucureşti. “Echipa noastră a fost formată din numai 15 elevi şi sunt foarte mândră de rezultate. Am reuşit să producem multe schimbări atât în şcoala noastră, cât şi la nivel mai larg.”

“Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult la proiectul Şcoli europene pentru o planetă vie a fost faptul că a schimbat radical părerile copiilor care, după o reticenţă iniţială, au dezvoltat o adevărată pasiune pentru ieşirile în natură. Evenimentul final al proiectului a fost o veritabilă sursă de inspiraţie pentru noi, deoarece am putut vedea cât de multe lucruri au realizat elevii din şcolile participante” a adăugat Roxana Maria Paşca, profesor coordonator al echipei liceului menţionat.


Alături de experţi în educaţie, din juriul de anul acesta au făcut parte şi profesori de la prima ediţie a concursului Şcoli europene pentru o planetă vie, derulat în perioada 2008/2009. Pentru aceştia a fost organizat un atelier de mentorat, care le va permite în viitor să acorde consultanţă profesorilor care vor prelua ştafeta. „Obiectivul nostru  este crearea unei reţele internaţionale de profesori”, a explicat Tauscher. „Pe termen lung ne dorim ca  profesorii care au participat la acest proiect să iniţieze proiecte ecologice pe cont propriu. "

“Tinerii sunt cei care au puterea de a modela viitorul, aşadar trebuie să-i încurajăm în iniţiativele de protejare a mediului şi de identificare a unor soluţii creative în acest scop. Acesta este şi motivul pentru care Fundaţia ERSTE susţine proiectul internaţional Şcoli europene pentru o planetă vie şi suntem impresionaţi de implicarea elevilor şi a profesorilor deopotrivă” a declarat Boris Marte, membru al Comitetului de Conducere al Fundaţiei ERSTE. „A sprijini proiectele educaţionale înseamnă a trata cu seriozitate viitorul Europei. Posibilitatea de a-şi împărtăşi interesul pentru problemele ecologice în cadrul unui proiect internaţional reprezintă o experienţă remarcabilă atât pentru elevi, cât şi pentru profesori”.


Proiectul Şcoli Europene pentru o planetă vie a ajuns anul acesta la a doua ediţie. Startul a fost dat în octombrie 2009, în Austria, în cadrul unei sesiuni de pregătire pentru elevi şi profesori de o săptămână, când experţii WWF  au prezentat elevilor şi profesorilor, prin ateliere de lucru şi activităţi în aer liber,  temele proiectului şi instrumentele necesare implementării proiectului. Evoluţia proiectelor pentru  conservarea naturii a putut fi urmărită şi comentată prin intermediul unui blog accesibil publicului larg: www.foralivingplanet.eu. Aici, echipele au ţinut un jurnal al proiectelor, au postat fotografii şi filmuleţe şi au avut posibilitatea de a-şi împărtăşi din experienţe.


WWF

Organizaţia World Wide Fund for Nature (WWF) este una din cele mai mari şi mai eficiente organizaţii internaţionale mondiale independente care derulează proiecte pentru conservarea naturii. WWF are aproximativ 5 milioane de susţinători în toată lumea şi o reţea activă în peste 100 de ţari. Misiunea WWF este aceea de a opri degradarea mediului natural şi de a construi un viitor în care oamenii trăiesc în armonie cu natura, prin:  • conservarea diversităţii biologice • promovarea consumului resurselor naturale regenerabile • promovarea reducerii poluării şi a consumului în exces. Mai multe informaţii sunt disponibile la adresa: www.wwf.at

Fundaţia ERSTE
Fundaţia ERSTE îşi desfăşoară activitatea în regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est unde, împreună cu partenerii săi, implementează numeroase proiecte pentru binele public. Înfiinţată în anul 2003, Fundaţia şi-a început activitatea doi ani mai tarziu, dezvoltând trei programe: Dezvoltare Socială, Cultură şi Europa. Fundaţia ERSTE este succesorul legal al primei Case de Economii Austriece, “Erste oesterreichische Spar-Casse”, cu o tradiţie de peste 190 de ani, şi este acţionarul majoritar al Grupului Erste. Cele două misiuni ale sale provin din această veche tradiţie: Fundaţia ERSTE asigură viitorul Grupului Erste ca şi companie independentă şi reinvesteşte profitul în activităţi pentru binele public, devenind, astfel, cea mai mare şi puternică organizaţie de acest fel din Europa Centrală şi de Sud-Est:  www.erstestiftung.org
Banner