Agenţie: Vitrina Advertising
Lucrare: Atinge Polul Pozitiv în Comunicare
Client: Rombat
Distinţie: Golden Award for Excellence/ Romanian PR Award 2008/ categoria "Responsabilitate socială şi dialog cu grupurile cointeresate"
1. Tema / Oportunitatea
Compania Rombat SA este în prezent cel mai mare producător de baterii auto din România. Compania este lider pe piaţa românească de baterii auto încă din 1997, având o cotă de piaţă de peste 60%. Rombat SA este una dintre puţinele companii din România care a reuşit să treacă peste perioada de tranziţie, păstrând mai departe denumirea, logo-ul şi identitatea originală (cu mici modificări). Chiar dacă produsele companiei sunt de calitate europeană, Rombat SA este identificată ca fiind o companie „bătrână”, cu produse „low-quality”. În această perioadă de tranziţie, pe piaţa bateriilor auto din România au apărut diferiţi producători străini de baterii auto care aveau un brand mult mai credibil şi mai puternic decât cel al companiei din Bistriţa. În acest sens compania Rombat a luat decizia (în 2007) de a investi mai mult pe partea de comunicare şi PR şi nu advertising (aşa cum făcuse în ultimii 15 ani). Din 2007 până în prezent Rombat, împreună cu agenţia Vitrina Advertising, au realizat mai multe campanii de PR cu rezonanţă naţională, care au adus un beneficiu imaginii companiei.
La sfârşitul anului 2007 compania Rombat S.A. a luat decizia de a se implica mai mult în activitatea profesională a jurnaliştilor, dând acestora o mână de ajutor în perfecţionarea carierei lor. Astfel agenţia Vitrina Advertising a propus companiei, campania Atinge Polul Pozitiv în Comunicare, o campanie care s-a adresat în exclusivitate presei locale (din toată ţara). De ce presa locală? Pentru că jurnaliştii locali au un acces destul de greu la asemenea training-uri şi deoarece compania Rombat urma ca în perioada viitoare să deschidă mai multe centre Rombat în cele mai importante localităţi din ţară.
Campania a inclus seminarii şi training-uri pentru jurnaliştii din presa locală, seminarii care au fost realizate de către profesionişti ai mass media (Robert Turcescu şi Rodica Culcer). Cursurile au fost finanţate în întregime de Rombat S.A. (participarea fiind gratuită). Tot în cadrul acestei campanii s-a realizat şi un loc virtual (www.polulpozitiv.ro) unde fiecare jurnalist îşi poate spune părerea despre problemele actuale ale presei, poate fi informat despre ultimele ştiri din domeniu, dar poate şi să acceseze baza de date, care conţine atât cărţi cât şi diverse cursuri de specialitate.
2. Cercetarea
Echipa de proiect a folosit date şi informaţii din următoarele surse:
• Sondaj realizat în rândul presei locale (oraşele în care urma să se implementeze campania)
• Interviuri directe cu liderii de opinie (redactori şefi, directori redacţii, etc..)
• Studiu realizat de Freedom House cu privire la libertatea presei (2008)
• Nations în Transit 2007 Reports – Freedom House
• Muzzling the Media: The Return of Censorship in the Commonwealth of Independent States – Freedom House
• FreeEx annual press freedom report - Romania, 2007
• Cercetare online (articole naţionale/internaţionale scrise despre situaţia jurnaliştilor din România)
După analizarea tuturor informaţiilor, concluziile au fost că:
• Un foarte mic procentaj din presa locală (aproximativ 45%) a absolvit studii de specialitate (jurnalism/comunicare)
• Posibilităţile financiare ale jurnaliştilor activi în presa locală nu permit ca aceştia să urmeze cursuri de specialitate
• La ora actuală există un număr foarte mic de asociaţii locale ale jurnaliştilor care să supravegheze codul deontologic al jurnaliştilor şi care să le ofere un sprijin în cariera lor
• Sunt foarte puţine pagini web care să fie dedicate în întregime jurnaliştilor din presa locală şi care să le ofere suportul necesar.
3. Planificarea
Obiective generale de PR
Obiectivele urmărite au fost:
• Promovarea campaniei „Atinge Polul Pozitiv în Comunicare”, o campanie menită să informeze jurnaliştii din presa locală despre posibilitatea unor cursuri/training-uri gratuite, oferite de compania Rombat, cu scopul de a ridica gradul de profesionalism al presei locale.
• Dezvoltarea unor canale de comunicare între jurnaliştii presei locale (din oraşe diferite).
• Promovarea şi dezvoltarea unor instrumente menite să-i ajute pe jurnalişti în cariera lor.
Indicatori de performanţã:
• Ocuparea locurilor de participare în regim de 80%
• Prezenţa la training de 75% a redacţiilor din presa locală (din oraşele respective)
• Trafic lunar de 500 de vizitatori pe pagina de web: www.polulpozitiv.ro (site-ul se adresează doar jurnaliştilor sau celor care doresc să profeseze în acest domeniu)
Categorii de public ţintă
• Lideri de opinie din:
• Presă (televiziune, radio, presa scrisă şi internet) - redactori şefi şi jurnalişti din presa locală şi centrală
• Asociaţii de jurnalişti - naţionale şi locale
• Universităţi - facultăţi de comunicare, profesori, asistenţi universitari, studenţi
Mesaje cheie
Mesaje emoţionale:
• “Atinge Polul Pozitiv în Comunicare. Rombat îţi oferă posibilitatea de a deveni un adevărat profesionist în cariera de jurnalist”
Mesaje raţionale:
• Compania Rombat îţi dă o mână de ajutor în cariera ta de jurnalist prin oferirea gratuită a unor cursuri/training-uri de specialitate.
• Compania Rombat îţi oferă instrumentele necesare în cariera ta de jurnalist.
Canalele de comunicare utilizate au fost:
• întâlniri individuale cu liderii de opinie
• comunicate de presă (locale/naţionale)
• press-lunch
• internet (PR Online)
• radio local
• televiziunea locală
• presa scrisă locală şi naţională
• direct mailing
4. Implementare
Campania pre-eveniment
• Teasing: invitaţia şi materialele informative au fost introduse în carcasa goală a unei baterii auto cu mesajul: Atinge Polul Pozitiv în Comunicare. În interiorul cutiei găseşti informaţii importante pentru o carieră de succes. Pachetul a fost trimis fiecărei redacţii din oraşele în care s-a implementat campania.
Campania de comunicare a evenimentului
• Jurnalistul Robert Turcescu, respectiv Rodica Culcer, au petrecut o zi întreagă alături de jurnaliştii din presa locală, oferindu-le acestora cursuri/training-uri de specialitate. Temele abordate: tehnici de colectare a informaţiei, sursele de informare, relaţia cu sursele, pregătirea şi realizarea unui interviu de televiziune, comunicarea interpersonală şi comunicarea mediată, tehnici de comunicare non-verbală, jurnalistul - internetul si telefonia mobilă, manipulare şi combaterea manipulării. Subiectele abordate au acoperit întreaga mass media: radio, televiziune, presa scrisă şi internet. La sfârşitul training-ului participanţii au primit câte o diplomă care să ateste faptul că au absolvit cursurile respective. Campania s-a desfăşurat în oraşele: Bistriţa, Timişoara, Craiova, Ploieşti, Braşov, Deva şi Iaşi.
Comunicarea post – eveniment
• Comunicarea internă: rezultatele campaniei Atinge Polul Pozitiv în Comunicare au fost comunicate angajaţilor prin: intermediul revistei interne, intranet, email către bordul de conducere al companiei, etc.
• Comunicarea externă: comunicate de presă către presa locală, scrisori de mulţumire către liderii de opinie privind rezultatele obţinute în urma campaniei derulate; lansarea paginii web: www.polulpozitiv.ro
5. Evaluarea
• Participare de 100% din partea redacţiilor din oraşele respective
• S-au ocupat în regim de 95% locurile disponibile
• Trafic de 800 de vizitatori pe pagina web: www.polulpozitiv.ro
• Feed-back-ul din partea ziariştilor: la sfârşitul fiecărui training s-a realizat un sondaj de opinie în rândul participanţilor. Rezultatele au fost extrem de bune.