CSR Romania

01 martie 2021

Ultima ora:
Esti in sectiunea: News Evenimente CSR Social Business Tour 2010 a fost lansat în Viena şi Bratislava, în prezenţa Laureatului Premiului Nobel pentru Pace Muhammad Yunus

Social Business Tour 2010 a fost lansat în Viena şi Bratislava, în prezenţa Laureatului Premiului Nobel pentru Pace Muhammad Yunus

Email Imprimare PDF
treichl_yunus_hundstorfer1Evenimentul pe tema eradicării sărăciei în Europa Centrală şi de Est va avea loc şi în Bucureşti, la sfâşitul lunii octombrie 2010
Spiritul antreprenorial va combate sărăcia şi excluziunea socială în Europa Centrală şi de Est – aceasta a fost ideea centrală a lansării Social Business Tour 2010 în Viena şi Bratislava (11-12 mai), la care au participat peste 1,000 de persoane. Programul a constat într-o serie de workshop-uri pe teme de business social şi un amplu eveniment de networking în Viena, în seara de 12 mai. Aici, Laureatul Premiului Nobel Pentru Pace, Muhammad Yunus, fondatorul Grameen Bank şi patronul spiritual al Social Business Tour, a prezentat conceptul său de Social Business, în dialog cu Andreas Treichl (Preşedintele Fundaţiei ERSTE), Rudolf Hundstorfer (Ministrul Federal al Muncii, Afacerilor Sociale şi Protecţiei Consumatorului din Austria), Emilia Krsikova (Secretar de Stat la Ministerul Muncii, Afacerilor Sociale şi Familiei din Slovacia), Hans Reitz (fondatorul Grameen Creative Lab), precum şi cu tineri din Bratislava şi Viena.

În deschiderea evenimentului central, iniţiatorii Social Business Tour 2010 au susţinut o conferinţă de presă în cadrul căreia au explicat motivele pentru care doresc promovarea conceptului de business social în Europa Centrală şi de Est. Andreas Treichl a subliniat faptul că Erste Bank şi-a început activitatea, în urmă cu 190 ani, ca întreprindere socială, sub forma unei asociaţii pentru economii. “În plus, avem încredere în ţările Europei Centrale şi de Est, chiar şi în aceste timpuri dificile, deoarece oamenii din aceste ţări au o energie şi o dorinţă impresionante de a-şi schimba viaţa în bine.” Treichl a anunţat că Grupul Erste va investi 10 milioane de euro pentru finanţarea întreprinderilor sociale din Europa Centrală şi de Est, procesul urmând a fi supervizat de good.bee, Platforma de Social Banking a Grupului Erste. De asemenea, au fost demarate discuţiile în vederea colaborării cu organizaţii precum Ashoka şi Bonventure, « ceea ce ar duce la crearea unuia din cele mai mari şi mai potente sisteme de finanţare a întreprinderilor sociale din lume ».

Acest Sistem de Finanţare a Întreprinderilor Sociale va contribui la dezvoltarea durabilă a întreprinderilor sociale din zonă după încheierea Social Business Tour, la fel ca şi Centrele de Social Business create în timpul şi după Social Business Tour. Astfel, antreprenorii sociali vor fi sprijiniţi prin know-how. În plus, echipe de suport din cadrul băncilor din Grupul Erste şi din alte companii vor oferi, sub îndrumarea echipei good.bee, sprijin antreprenorilor sociali pentru a-şi înfiinţa propriile companii. Începând din acest an, Fundaţia ERSTE, în parteneriat cu organizaţia Ashoka, specializată în domeniul întreprinderilor sociale, acordă burse de business social. Cei cinci câştigători din Europa Centrală şi de Est vor putea, prin intermediul acestor burse, să-şi dezvolte propriile întreprinderi sociale în interval de trei ani, Fundaţia ERSTE investind 100.000 euro anual în acest proiect. În încheiere, Andreas Treichl a spus că, în Europa Centrală şi de Est există, încă, tendinţa de a crede doar în puterea statului atunci când societatea se confruntă cu probleme sociale şi că, prin implementarea conceptului de business social, se poate crea o punte între sectorul economiei private şi societatea civilă.                                                                                                   

Ministrul Federal al Muncii, Afacerilor Sociale şi Protecţiei Consumatorului din Austria, Rudolf Hundstorfer, împărtăşeşte acest punct de vedere. La întrebarea dacă business-ul social poate fi considerat un factor de dezvoltare a politicii sociale şi dacă acesta constituie o perspectivă interesantă, Ministrul a răspuns: “Întreprinderile sociale reprezintă un instrument atractiv deoarece creează, în cadrul unui demers ambiţios, o legătură strânsă între valorile sociale şi economia de piaţă.” Ministrul consideră că promovarea şi sprijinirea ideilor Profesorului Yunus este logică şi necesară, mai ales în contextul Anului European pentru Combaterea Sărăciei şi Excluziunii Sociale, deoarece e deja cunoscut faptul că, prin micro-finanţare şi întreprinderi sociale, mulţi oameni din diferite ţări reuşesc să prospere. Ministrul Hundstorfer a mai subliniat şi faptul că statul social austriac se confruntă cu numeroase provocări în aceste timpuri de criză economică.

“În Austria, sumele considerabile acordate de Guvern prin intermediul programelor sociale, precum ajutorul de şomaj, ajutorul în situaţii de urgenţă, ajutorul social, subvenţiile familiale şi pensiile, susţin o rată constantă a cheltuielilor de consum, ceea ce face posibilă garantarea prosperităţii, productivităţii şi a unui climat social paşnic. Modelul de business social, care are la bază doi piloni – economia şi afacerile sociale – încurajează dezvoltarea de întreprinderi sociale prin diverse mijloace, printre care şi acordarea de micro-credite. Începând cu data de 1 mai 2010, Ministerul Federal al Muncii, Afacerilor Sociale şi Protecţiei Consumatorului din Austria a început să acorde micro-credite, ca parte a demersului de a promova înfiinţarea de mici întreprinderi. În 2009, 8,400 de persoane erau implicate în programe de suport pentru înfiinţarea de întreprinderi iar 5,000 au reuşit să-şi deschidă propriile afaceri. În perioada 2010-2014, micro-creditele vor face posibilă înfiinţarea a încă 250 de mici întreprinderi şi crearea a 560 de noi locuri de muncă.”

“Social Business Tour încurajează crearea de întreprinderi sociale, ceea ce reprezintă nu numai un pas important către echitate socială şi dezvoltare durabilă în Europa, dar şi o contribuţie semnificativă la lupta noastră pentru eradicarea sărăciei, la nivel global, până în 2030” a declarat Muhammad Yunus. “Social Business Tour reprezintă începutul unei mişcări de proporţii în scopul eradicării sărăciei în Europa Centrală şi de Est. Succesul înregistrat de Grameen Bank demonstrează că trebuie să continuăm să gândim la nivel macro şi să acţionăm cu paşi mici, la nivel de individ, pentru a ajuta fiecare persoană să scape de sărăcie.”

Hans Reitz, fondatorul Grameen Creative Lab, atrage atenţia asupra oportunităţii ca Europa de Est să devină, cu această ocazie, un model: ”Prin aceste demersuri de business social, Europa de Est are posibilitatea de a deveni deschizătoare de drumuri în procesul de soluţionare a problemelor sociale din Europa”. Conceptul de business social se adresează tuturor claselor sociale şi grupurilor implicate în dezvoltarea ţărilor est-europene, deşi antreprenoriatul social îi vizează cu preponderenţă pe cei mai săraci, pentru a le pune la dispoziţie mijloacele necesare pentru a-şi depăşi condiţia. Social Business Tour şi competiţia de idei iniţiată în contextul acestui turneu vor promova în special potenţialul de antreprenoriat al tinerilor.

Competiţia de Idei Social Business 2010
Competiţia de idei de business social se desfăşoară în paralel cu turneul şi conţine şase etape preliminare naţionale şi o etapă finală europeană. Competiţia presupune participarea cu idei inovatoare de afaceri care să ofere soluţii sustenabile pentru rezolvarea problemelor sociale din Europa Centrală şi de Est. Toate informaţiile referitoare la Social Business Tour 2010 şi participarea la competiţie sunt disponibile pe site-ul www.socialbusinesstour.com.

După lansarea din Viena şi Bratislava, Social Business Tour 2010 va continua să promoveze conceptul de business social în Budapesta (începutul lunii iulie), Belgrad (sfârşitul lunii septembrie), Praga (începutul lunii octombrie) şi Bucureşti (28 şi 29 octombrie), având ca public-ţintă numeroase grupuri sociale: antreprenori şi investitori, fundaţii, organizaţii neguvernamentale, reprezentanţi ai sectorului public, oameni de cultură, artă şi media, împreună cu care vor fi dezvoltate idei de business social care să soluţioneze problemele sociale specifice acestor regiuni. Proiectele şi iniţiativele dezvoltate în acest context vor fi susţinute şi promovate şi după încheierea turneului.

Ideea proiectului Social Business Tour 2010 a luat naştere în mai 2009, când fondatorul Grameen Bank a vizitat Viena pentru a afla mai multe informaţii despre Die Zweite Sparkasse şi good.bee, cele două proiecte bancare sociale (Social Banking) dezvoltate de Fundaţia ERSTE şi Erste Group.

Social Business Tour 2010 este o iniţiativă comună a Fundaţiei  ERSTE, Grupului Erste, good.bee, Ministerului Federal al Muncii, Afacerilor Sociale şi Protecţiei Consumatorului din Austria şi a Grameen Creative Lab, în cadrul Anului European pentru Combaterea Sărăciei şi a Excluziunii Sociale. Slovenská Sporiteľňa a fost partener şi sponsor al evenimentelor de lansare a proiectului în Bratislava şi Viena.


Informaţii generale despre Social Business
Excluziunea socială, lipsurile şi sărăcia nu afectează doar oamenii din ţările în curs de dezvoltare, ci şi locuitori din alte ţări europene, numărul acestora fiind în creştere. Potrivit Comisiei Europene, 17% din cetăţenii Europei nu beneficiază de mijloacele necesare care să le asigure condiţii minime de trai. Conceptul de “business social” dezvoltat de Profesorul Muhammad Yunus este un instrument promiţător, menit să contribuie semnificativ la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă pentru persoanele defavorizate din Europa Centrală şi de Est, şi să influenţeze în mod pozitiv schimbarea socială necesară. Conceptul de “business social” constă în modele de afaceri inovatoare, menite să rezolve probleme sociale prin soluţii antreprenoriale, toate profiturile fiind reinvestite pentru atingerea acestui obiectiv. Grameen Bank din Bangladesh, care oferă micro-credite celor săraci, a servit drept model pentru conceptul de business social şi a fost o sursă de inspiraţie pentru numeroase proiecte din varii domenii de activitate.
Banner