CSR Romania

04 decembrie 2021

Ultima ora:
Esti in sectiunea: News CSR News: Tendinte & Cercetari Să ne cunoaştem fundaţiile corporatiste - Un program CSR România & Fundaţia Alexandrion

Să ne cunoaştem fundaţiile corporatiste - Un program CSR România & Fundaţia Alexandrion

Email Imprimare PDF
În luna iunie, la iniţiativa CSR România şi a Fundaţiei Alexandrion, a avut loc o întâlnire dedicată fundaţiilor corporatiste din România.
Acesta este primul dintr-o serie de evenimente sprijinite de Fundaţia Alexandrion în scopul creării unui mediu care să permită contactele, schimbul de informaţii şi know-how între practicienii din domeniul CSR.
La această întâlnire, reprezentanţi ai zece fundaţii corporatiste şi companii, precum şi reprezentanţi ai unor ONG-uri care desfăşoară programe în parteneriat cu companii, au oferit răspunsuri la întrebări privind activităţile sociale şi managementul fundaţiilor corporatiste. Iată câteva dintre problemele discutate:

- De ce este nevoie de fundaţii corporatiste, de ce îşi creează companiile astfel de structuri, dincolo de departamentele (Public Affairs, PR) care preiau de obicei comunicarea cu mediul social, cu comunităţile?
- Cum interacţionează fundaţiile corporatiste cu partenerii sociali?
- Cum îşi aleg fundaţiile corporatiste programele sociale, cum îşi identifică ele grupurile ţintă cărora se adresează cu aceste programe, către ce nevoi sociale se îndreaptă ele?
- Care este strategia de acţiune a fundaţiilor corporatiste: acţionează reactiv, aşteptând propuneri de programe din mediul social (comunitate, ONG-uri, grupuri cointeresate) sau acţionează proactiv, propunând propriile proiecte pe care să le finanţeze sau pentru care să caute finanţare?
- Cum se administrează fundaţiile corporatiste, cum îşi finanţează ele programele sociale, cum îşi stabilesc bugetele?
- Dacă şi cum îşi evaluează fundaţiile corporatiste programele?


Cristian Savu, PR Manager, Fundaţia pentru Copii Ronald McDonald
Fundaţia există peste tot acolo unde există restaurante McDonald's. S-a înfiinţat la doi ani de zile după ce MacDonalds a ajuns în România, funcţionând deci de 10 ani. Fundaţia  este creată de angajaţii companiei cu sprijinul altor firme partenere. Directorul executiv al fundaţiei este directorul departamentului Corporate Affairs.

Finanţare
Iniţial, toate cheltuielile au fost acoperite de către companie. Acum, fundaţia se bazează proporţie de 60% pe donaţiile individuale ale clienţilor. Investiţiile sociale făcute până acum au ajuns la peste 2,5 milioane de euro. În luna februarie 2008 se aşteaptă încă o investiţie de un million de euro. Fundaţia a funcţionat în mare măsură pe bază de voluntariat, timp de opt an de zile neavând niciun angajat.

Grup ţintă
Fundaţia este recunoscută prin programele adresate copiilor. Primul mare program a fost Casa Ronald McDonald de la Spitalul Grigore Alexandrescu din Bucureşti, care oferă găzduire familiilor copiilor internaţi. Acum se construieşte a doua Casă Ronald McDonald la Timişoara. Fundaţia s-a implicat şi în programe adresate comunităţilor afectate de dezastre.

“Transparenţa este hotărâtoare în tot ce facem, mai ales în CSR. Dacă nu dăm dovadă de transparenţă totală, mai ales în privinţa modului în care utilizăm aceşti bani, nu avem nicio şansă. De aceea, realizăm periodic mici rapoarte prin care le spunem clienţilor noştri cum s-au cheltuit aceste fonduri. Nu trebuie să uităm că o mare parte din aceşti bani sunt de la clienţi, iar ei au dreptul să ştie cum sunt cheltuite aceste fonduri”, declară Cristian Savu.

Mariana Mihai, Director Fundaţia RTC
Fundaţia este înfiinţată de 2 ani de către Octavian Radu Claudiu, preşedintele Grupului RTC.

Grup ţintă & Parteneri
"Ne-am încreptat atenţia către copiii defavorizaţi. Colaborăm cu diferite instituţii de învăţământ, universităţi, case ale corpului didactic, cu muzee şi biblioteci, cu ONG-uri, încercând să aducem cultură în mediul în care trăim. Am investit atât financiar şi material cât şi resurse umane. Căutăm să sporim aceste investiţii atrăgând în programele noastre tineri care să preia efortul nostru. Creăm spaţii, pe care le suportăm financiar şi le dotăm, în care tineri talentaţi împărtăşesc cunoştinţele lor cu tineri defavorizaţi din comunităţi. Contribuim la fonduri de carte pentru cercetare şi oferim burse elevilor de la Şcoala Superioară de Matematică.

Misiune
Fundaţia RTC funcţionează ca un liant social, creând mici spaţii de schimb cultural chiar în interiorul comunităţilor, aproape de cei cărora le lipsesc aceste locuri ale dialogului.

“Rolul nostru este de a crea şi îmbunătăţi relaţii. Acolo unde există un potenţial, noi suntem atenţi la nevoile lui şi încercăm să îl sprijinim. O caracteristică a sprijinului nostru este aceea de participare efectivă. Atragem studenţi în jurul programelor noastre, studenţi care lucrează ca animatori în astfel de cluburi ale tinerilor din comunităţi. Căutăm să creăm relaţii cât mai directe cu comunităţile, relaţii care să presupună reacţii sau răspunsuri din partea grupurilor sociale cărora ne adresăm," afirmă Mariana Mihai.

Larisa Ispas, Director Fundaţia Aldea-Tudorache
Este o fundaţie a membrilor familiei care conduce grupul de firme Montero. Înfiinţată în 1993, ca societate mixtă româno-slovenă, compania operează în domeniul farmaceutic.
Fundaţia s-a născut în iulie 2005, din nevoia de a da coerenţă acţiunilor de implicare socială a grupului Montero.

Grup ţintă & Parteneri
Cea mai mare parte a finanţărilor vin de la companiile Montero şi prin acei 2% din impozitul pe venit pe care angajaţii îi îndreaptă către fundaţie.
Fundaţia Aldea-Tudorache iniţiază, dezvoltă şi susţine proiecte cu specific social, precum finanţarea unui cămin de bătrâni, cultural, educativ şi spiritual-creştin, precum finanţarea restaurării bisericii Spirea Nouă. Investiţiile fundaţiei sunt îndreptate către grupuri sociale defavorizate, comunităţilor afectate de dezastre, comunităţilor creştine şi angajaţilor. După Radu Ioan Tudorache, unul din membrii fondatori, cel mai specific fundaţiei este proiectul Iconarul, un concurs anual de icoane, organizat în preajma Paştelui pentru copiii angajaţilor companiilor din Montero Grup.
Larisa Ispas: colaborăm şi cu ONG-uri, pentru că acestea interacţionează direct cu grupurile sociale cărora ne adresăm. Este cazul Fundaţiei Sfântul Dimitrie, care desfăşoară proiecte dedicate copiilor.

Misiune

Fundaţia Aldea Tudorache este “o organizaţie bazată pe valori creştine, în care mediul de afaceri se preocupă de sănătatea, educaţia şi cultura membrilor comunităţii. În spatele acţiunilor fundaţiei stau valorile fondatorilor ei”, declară Larisa Ispas.

Cristina Horia, PR Manager Fundaţia Sensiblu, A&D Pharma
Fundaţia funcţionează de cinci ani.

Grup ţintă & Parteneri
Programe adresate familiilor, programe educaţionale, precum Şcoala părinţilor, program dezvoltat în parteneriat cu Şcoala 80 din Bucureşti. Programul oferă suport părinţilor care au probleme de comunicare cu copiii lor.
Cristina Horia: Suntem concentraţi pe servicii sociale, îndeosebi sprijinirea femeilor şi copiilor abuzaţi în familie. Avem opt angajaţi. Specificul activităţii noastre este că furnizăm servicii directe gratuite, de consiliere şi adăpost. Avem angajaţi asistenţi sociali, psihologi, jurişti, avocaţi. Acesta este programul principal, derulat permanent. Pe lângă acesta, avem programe specifice industriei în care operăm, programe de donaţii şi sponsorizări cu medicamente. Ne adresăm persoanelor vârstnice. Am avut şi programe pentru comunităţile afectate de dezastre. Compania şi fundaţia au avut o contribuţie de 250.000 de euro pentru sprijinul localităţilor afectate de inundaţiile din anii 2005 şi 2006.

Specific
Fundaţia nu finanţează programe ale altor organizaţii.

“Este păcat să nu folosim expertiza pe care o avem în companie şi în fundaţie, de aceea ne îndreptăm investiţiile către propriile programe,” declară Cristina Horia.

De remarcat că, în paralel cu programele iniţiate de fundaţie, compania A&D Pharma are propriile ei programe sociale adresate studenţilor de la Farmacie.

Georgiana Grecu, Public Affairs, Manager Fundaţia Ozone
Un an şi jumătate de activitate.

Obiective

Programele fundaţiei se îndreaptă în două mari direcţii, sănătate şi educaţie. Domeniile de implicare socială sunt alese de comun acord de către acţionariat, management, prin departamentul Corporate Affairs, şi fundaţie.

Unul dintre principalele programe, desfăşurat la nivel naţional, vizează automedicaţia raţională. De asemenea, un program amplu se adresează persoanelor fără adăpost.

"În domeniul educaţiei, am iniţiat programul "Ozone for Success", adresat studenţilor, proiect ce îşi propune familiarizarea studenţilor cu ceea ce presupune o afacere în acest domeniu: administrarea unui cabinet medical, administrarea unei farmacii", declară Georgiana Grecu.

De asemenea, fundaţia a devenit cunoscută prin campania de educaţie civică dedicată incurajării donaţiilor de sânge.

Alte programe: sponsorizări, donaţii de medicamente, acte caritabile.

Andreea Rotaru, Director & Nicoleta Bosnigeanu, Fundaţia Alexandrion Group
Fundaţia umanitară Alexandrion a fost creată în anul 2003, acţionând în plan social în numele grupului de afaceri cu acelaşi nume.

Domenii de investiţii sociale
Fundaţia Alexandrion administrează programele de investiţii în comunitate ale grupului, intervenind în domenii precum educaţie civică, protecţia copilului, sănătate, proiecte comunitare, cultură şi sport.

Cel mai recent program
"Şi tu poţi dota biblioteca şcolii tale. Reciclează hârtie!", un program în egală măsură de educaţie civică şi de mediu. Este vorba de un program de reciclare de hârtie, desfăşurat în şcoli. "Programul are în centru o campanie de informare. Dincolo de autorităţi, avem ca partener principal fundaţia World Vision," arată Nicoleta Bosnigeanu.
Motivatia: Integrarea in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007 presupune o conştientizare mai accentuată a conceptului de ecologie. Iar respectarea unor principii ecologice devine o problemă stringentă, mai ales ca in Romania nu exista inca aceasta cultura a protejarii mediului inconjurator. Exista acum un semnal de alarma la nivel international in ceea ce priveste incalzirea globala, poluarea tot mai accentuata, epuizarea resurselor planetei, propunandu-se o serie de masuri cu efect imediat, printre acestea si necesitatea reciclarii deseurilor. Romania va trebui sa se alieze acestor eforturi, sa respecte si sa aplice legislatia europeana de protectie a mediului.
Fundaţia dublează banii primiţi pt hârtia reciclată, sume de care se cumpără cărţi pentru bibliotecile din şcolile partenere.

Misiune
Andreea Rotaru: "Pentru companiile din grup este important să existe un bun dialog cu toate grupurile cointeresate. Fundaţia îşi propune să se implice în comunităţile în care fabricile din grup îşi desfăşoară activitatea."

Cristina Cojanu, Project Manager Fundaţia Ciel Romania
Înfiinţată un an de zile de către Ciel România SA, companie din industria de software.
Fundaţia nu are angajaţi, fiind administrată de un angajat al firmei.

Obiective şi grupuri ţintă
Programul principal este unul de antreprenoriat, un proiect adresat tinerilor întreprinzători. Este vorba de un concurs de proiecte de afaceri pentru cei care doresc să-şi deschidă o afacere. Premii: credite fără comision şi dobândă, dotări pentru începerea afacerii. În mare măsură, poiectul este susţinut de către companie. Fundaţia atrage, însă, şi parteneri pentru concurs, bănci, parteneri media etc. "Beneficiul acestui program este unul de imagine, asocierea mărcii Ciel cu poveşti de succes în afaceri", declară Cristina Cojanu.
Dincolo de acest proiect, fundaţia investeşte în burse pentru masteranzi în domeniul contabilităţii şi finanţelor.

Misiune
„Ne propunem să îi susţinem pe cei care aduc plus-valoare societăţii. Ne aşteptăm ca, în momentul în care fac profit, aceştia să îi sprijine, la rândul lor, pe cei tineri întreprinzători. Ar fi, însă, o obligaţie morală, noi, nu le putem impune acest lucru, arată Cristina Cojanu.

Raluca Popa, PR Manager, Fundaţia Life for Life
Fundaţia este creată de Lavinia Huidan, acţionar şi preşedinte al Euro Inter Trade – Forum Auto, unic importator Volvo în România.
Fundaţia s-a născut ca iniţiativă personală a proprietarului şi directorului general al companiei, Lavinia Huidan, ulterior fundaţia preluând toate acţiunile de responsabilitate socială ale companiei. Preşedintele fundaţiei este chiar preşedintele companiei, Lavinia Huidan.
Fondurile fundaţiei sunt asigurate din profitul distribuitorului, 1% din vânzarea fiecărui autoturism fiind îndreptat către fundaţie. În aceşti ani s-au investit aproximativ 300.000 de euro.

Obiective de CSR
"Ne implicăm în proiectele sociale, adresate copiilor. Am ales două domenii care exprimă şi valorile mărcii Volvo, educaţia şi cultura. Pornim de la premisa că investiţiile private în educaţie şi cultură pot antrena schimbări favorabile în România. Încercăm să creăm dezbateri publice în care se întâlnesc elite din cultură, educaţie şi mediul de afaceri,” afirmă Raluca Popa.
Parteneri: universităţi de stat, instituţii de cultură, precum Colegiul Noua Europă, Casa Lovinescu, Institutul Cultural Român.

Misiune
Fundaţia a fost creată ca răspuns la inundaţiile din 2005. În acel moment fundaţia s-a implicat în sprijinul unor comunităţi sinistrate, construind case pentru familii. „O dată cu acest caz punctual de implicare, am început să ne definim o strategie pe termen lung de CSR,” declară Raluca Popa. "Depindem de Volvo în ce priveşte filosofia şi valorile companiei."

Anca Crahmaliuc, Marketing Manager, SIVECO România: Nevoia de management şi de coerenţă

"Este important ca programele de CSR să fie concepute de profesionişti în probleme sociale şi asistenţă socială”, profesionişti care nu se găsesc în structurile de management obişnuite ale companiilor.
"Este important ca domeniul social în care ne implicăm să fie bine delimitat şi legat de strategiile companiilor, astfel încât marca să fie identificată cu tema socială respectivă.

Violeta Moisa, fundaţia World Vision: Nevoia de strategie şi de evaluare
"Este important ca fundaţiile corporatiste să aibă criterii clare de selecţie a partenerilor şi a programelor sociale în care se implică."

De ce o fundaţie corporatistă?
- folosirea celor 2% din impozitul pe veniturile angajaţilor companiei.
- eficientizarea resurselor şi investiţiilor în CSR; o fundaţie poate crea parteneriate cu alte organizaţii, acţiunile ei fiind mai eficiente.

Alte fundaţii corporatiste existente în România:

Coca Cola HBC România, Fundaţia Oameni pentru Comunitate
Glaxo Smith Kline, Fundaţia Parteneri pentru Viaţă
Unicredit Ţiriac Bank, Fundaţia Unidea
UPC România, Fundaţia UPC, (finanţată parţial din donaţiile celor 2% din impozitul pe venit al angajaţilor, desfăşoară progrme pentru copii)
Fundaţia Vodafone (susţine programe caritabile pentru comunităţile locale; există un set de reguli de finanţare a programelor, investiţiile sunt îndreptate către domeniul social şi educaţie)
Motorola Foundation (iniţiază programe dedicate copiilor, urmărind integrarea în sistemul educaţional a copiilor proveniţi din familiile sărace. Activităţile fundaţiei sunt finanţate de către companie)
Fundaţia PricewaterhouseCoopers România (creată în anul 2006).
Banner