CSR Romania

25 mai 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Interviuri Experti romani Cătălina Pîslaru, CSR Officer Orange România: Strategia este construita de angajaţi şi validată ulterior de management

Cătălina Pîslaru, CSR Officer Orange România: Strategia este construita de angajaţi şi validată ulterior de management

Email Imprimare PDF

catalina_paslaruGrupul France Telecom-Orange a publicat recent raportul de CSR, care se găseşte aici. Pentru a înţelege în ce mod strategia de CSR şi planul de acţiune existente la nivelul grupului sunt adaptate la piaţa din România, am discutat cu responsabilul de CSR, Cătălina Pîslaru.


Stephane  Richard, Chief Executive Officer, declara în raportul de CSR 2009 al France Telecom-Orange că una dintre strategiile pe care vă doriţi să le adoptaţi la nivel de grup constă într-o mai mare implicare a anagajaţilor, în dorinta de a  "co-construi", aşa cum precizează el. Care sunt modalităţile prin care vă veţi implica mai mult angajaţii în România?


La nivelul grupului France Telecom – Orange, implicit la nivelul fiecărei ţări în care acesta este prezent, se lucrează la un proiect care să definească strategia de afaceri până în 2015. În cadrul proiectului, angajaţii sunt implicat în faza de “co-construcţie”, în sensul că strategia, obiectivele şi planul de acţiuni se definesc în urma analizei şi propunerilor făcute de reprezentanţi din fiecare departament. Aceştia au rolul de a identifica şi implementa cele mai bune iniţiative locale, astfel încât să ne putem îndeplini angajamentele faţă de stakeholderii noştri. Prin urmare, angajaţii sunt implicaţi în procesul decizional (întâlniri de lucru), dar şi în cel de implementare (munca de zi cu zi). De cele mai multe ori, strategia de afaceri a unei companii se stabileşte de management; în faza de “co-constructie” a proiectului nostru, strategia se construieşte de angajaţii aflaţi în diverse poziţii ierarhice şi este validată ulterior de management. În Romania a avut deja loc un workshop pentru faza de co-construcţie a proiectului.



Orange România a fost una dintre primele companii care a publicat un raport de CSR, publicând chiar un raport propriu (din informaţiile mele). În raportul CSR din 2009, informaţiile legate de piaţa din România sunt incluse în raportul grupului. Ce v-a determinat să realizaţi această trecere?


Orange România este una dintre primele companii din România care a realizat un raport de CSR, începând cu anul 2003. Rapoartele se pot citi la adresa http://www.orange.ro/about/raport-ro.html. Din anul 2007, în urma unei decizii de grup, informaţiile despre activităţile de CSR ale Orange România sunt disponibile în cadrul raportului consolidat al grupului France Telecom Orange. Raportarea se face în conformitate cu standardele Global Reporting Initiative şi AA1000, iar raportul este auditat de un auditor extern care verifică autenticitatea informaţiilor.
În anul 2009, Orange România s-a alaturat proiectului Good CSR pentru a publica un scurt raport local de responsabilitate socială. Puteţi citi aici raportul Orange Romania pe perioada iulie 2008 - iunie 2009.


Inovaţia se regăseşte în două dintre cele patru commitment-uri precizate în raportul CSR 2009 (împărtăşirea beneficiilor digitale cu un număr cât mai mare de persoane şi găsirea de soluţii inovatove pentru o lume mai verde). În ce fel influenţează criza economică din România dorinţa şi posibilitatea de a fi inovativi?


Într-un domeniu atât de dinamic cum este cel al telecomunicaţiilor, în contextul unei pieţe mature şi al unui mediu economic instabil, inovaţia este esenţială pentru a îndeplini şi depăşi aşteptările clienţilor noştri şi ale celorlalţi stakeholderi. Inovaţia poate sta la baza dezvoltării unor noi tehnologii, dar şi la baza unor noi soluţii de comunicare. De exemplu, de curând am lansat în premieră naţională un telefon special creat pentru seniori. Telefonul este foarte uşor de folosit şi are multe funcţii utile, cum ar fi butonul de urgenţă, becul lanternă, apelare rapidă, dar şi un volum puternic, tastatură cu cifre mari şi redare vocală a cifrelor tastate. Telefonul poate fi achiziţionat la tarife avantajoase, iar pensionarii beneficiază de reduceri. Oferta pentru seniori este una dintre iniţiativele care ne permit să oferim cât mai multor oameni acces la beneficiile lumii digitale, iar contextul economic actual ne stimulează să fim creativi în produsele şi serviciile oferite.


În Franta, UK, Spania şi Senegal aţi implementat cercetări pentru a înţelege care sunt aşteptările stakeholder-ilor companiei. Aţi implementat o astfel de cercetare şi în România? Sau planificaţi să implementaţi?


Orange România se află într-un dialog permanent cu angajaţii săi prin Forumul Angajaţilor (un mecanism de dialog social), sondaje anuale, întâlniri programate sau organizate ori de câte ori este nevoie. Aşteptările, comportamentul şi necesităţile clienţilor sunt evaluate şi prioritizate în urma cercetărilor lunare, iar relaţia directă cu furnizorii este gestionată prin intermediul departamentului de Achiziţii. Opiniile acţionarilor sunt cunoscute prin intermediul reprezentantului Consiliuliu de Administraţie, iar dialogul cu comunitatea se realizează în colaborare cu organizaţiile neguvernamentale.


În Slovacia, France Telecom-Orange a adus psihologi în şcoli pentru a-i educa pe copii cu privire la folosirea internetului şi a telefonului mobil, iar în Spania, Franţa şi UK compania foloseşte standardul european PEGI pentru a informa părinţii. Ce măsuri aţi luat sau planificaţi să luaţi în România din acest punct de vedere?


Orange a fost primul operator de telefonie mobilă care s-a alaturat în anul 2007 proiectului Sigur.info, coordonat de organizaţia Salvaţi Copiii, proiect care urmăreşte desfăşurarea unor activităţi de conştientizare şi educare a utilizatorilor de Internet, crearea unui HelpLine şi a unui HotLine de unde se pot obţine informaţii şi se pot raporta cazuri de abuzuri online.
În anul 2008, Orange România a semnat un Cod de Conduită prin care şi-a luat angajamentul să ofere soluţii practice pentru utilizarea în condiţii sigure a conţinutului furnizat pe telefonul mobil. Codul de Conduită are caracter de autoreglementare, fiind puternic susţinut la nivel european de Asociaţia GSM şi de Comisia Europeană.
Un an mai târziu, în 2009, Orange a lansat în premieră în România un serviciu care permite părinţilor să filtreze accesul copiilor la site-urile WAP şi Internet cu conţinut pentru adulţi. Serviciul este gratuit şi se poate activa prin apel la Serviciul Clienţi sau în vizita în magazinele proprii. De asemenea, Orange pune la dispoziţia părinţilor un ghid complet de sfaturi practice referitoare la serviciile de telefonie mobilă. Ghidul poate fi consultat la adresa http://www.orange.ro/about/ghid-practic-ro.html .


La nivel global, obiectivele cu privire la protecţia mediului spun că vă doriţi să reduceţi emisiile de CO2 cu 20% până în 2020, consumul de energie cu 15% până în acelaşi an şi să utilizaţi cu 25% mai multă energeie solară până în 2015. Cum arată aceste obiective pe piaţa din România?


Orange România va contribui la obiectivele grupului, cu proiecte locale. Pe termen scurt şi mediu avem iniţiative de reducere a amprentei de carbon, cum ar fi înlocuirea unităţilor de climatizare vechi cu unităţi de climatizare echipate cu tehnologie de ultimă oră free –cooling. Aceasta înseamnă că în momentul în care afară este o temperatură optimă (<25 grade), aparatul introduce aer proaspăt din exterior, deci compresorul nu mai merge, iar emisiile de CO2 sunt reduse complet. De asemenea, la finalul anului trecut Orange a început procesul de înlocuire a autovehiculelor din flota proprie cu noi modele care consumă mai puţin combustibil şi emit cu 30% mai putin dioxid de carbon decât cele vechi. Până în prezent am înlocuit 257 de autoturisme.

În ceea ce priveste energia, unul dintre programele implementate este cel de închidere automată a calculatoarelor, începând cu ora 20:00. Astfel, deşi reţeaua de calculatoare a crescut, consumul de enegie a rămas constant.



Cătălina Pîslaru ocupă funcţia de CSR Officer în cadrul Orange România. Responsabilităţile sale se referă la coordonarea activităţilor de implicare a comunităţilor şi alinierea acestora la strategia existentă la nivelul grupului France Telecom Orange şi la asigurarea faptului că principiile de business sunt puse în practică. Cătălina deţine o diplomă în Comunicare Publică, obţinută de la FJSC, Universitatea din Bucureşti.
Interviu realizat de Rebeca Pop, Forum for International Communications
Copyright 2010 Forum for International Communications
Banner