CSR Romania

17 octombrie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Articole & Analize Transparenta si Credibilitate in CSR Strălucirea de nesuportat a apariţiei

Strălucirea de nesuportat a apariţiei

Email Imprimare PDF

pierluigi_orati_2CSR, sustenabilitate, mediu, verde, etic, social, dialog, cooperarea, implicare, angajament. Dacă e să căutăm nişte „etichete” în legătură cu această tematică, aceste ar fi unele dintre cuvintele cheie, asta până când următorul „inovator” va găsi şi/sau inventa un alt cuvânt „cool” care să ofere corporaţiilor o scuză pentru modul în par să fie sustenabile, când de fapt se comportă exact la fel.


Citind majoritatea rapoartelor din lume privind sustenabilitatea, prima pagină începe de regulă cu o „colecţie de medalii” acolo unde nu există nicio „asigurare” cu privire la credibilitatea decernării de premii, dar respectiva pagină ajută cu siguranţă cititorii să înţeleagă calitatea afişată a corporaţiei.

Acestea este un alt semnal al stadiului sustenabilităţii în mediul corporativ şi a capacităţii acestuia de a transforma afacerea într-un „loc” mai bun.

Din nefericire, „cazierul” ne arată că unele dintre cel mai premiate companii, din punctul de vedere al mediului, al aspectelor sociale şi etice, s-au dovedit până la urmă a avea comportamente profund lipsite de etică, mai degrabă nocive pentru mediu şi „periculoase din punct de vedere social”  sau, în anumite cazuri, care afectează în mod direct sau indirect drepturile omului aşa cum numai nişte bombe inteligente (şi silenţioase) ar putea să o facă.

Cu toate aceste experienţe nefericite, toţi profesioniştii care lucrează în domeniul sustenabilităţii posedă instrumentele corespunzătoare pentru a detecta şi raporta acest „travesti dezgustător”. De foarte multe ori este prea uşor să descoperi care companie şi-a pus masca sustenabilităţii şi se poartă cu doar puţine  scrupule, folosindu-se de inducerea în eroare a factorilor interesaţi ca fiind singurul factor motor.

Cred că acum este momentul potrivit ca acei profesionişti implicaţi direct sau indirect în problema sustenabilităţii să facă un pas înainte pentru a începe să evite recepţiile şi simandicoase unde se repetă aceleaşi cuvinte la nesfârşit şi să zguduie din temelii întreaga problemă a sustenabilităţii sub deviza „A face, nu a părea”.

Medaliile obţinute ca urmare a unor sponsorizări prietenoase şi expuse cu mândrie în rapoartele privind sustenabilitatea nu mai sunt elemente de importanţă critică pentru a fi sustenabile, mai ales atunci când „PIP controlaţi din exterior” pot să reprezinte „examinarea” efectivă a companiilor. Pe termen lung, aceste medalii nu vor fi de ajutor companiilor, ci pot crea chiar idei preconcepute. Personal consider că tot acest timp petrecut încercând să înţelegem nivelul real al sustenabilităţii companiilor este un timp câştigat şi nu poate fi pur şi simplu expus pe prima pagină a unui raport de vreme ce necesită discuţii şi analize permanente.

Propun şi sunt dispus să lansez, cu toţi partenerii interesaţi, „o clasificare pe principii democratice”, care să îşi aibă originea în sustenabilitatea efectivă a corporaţiilor care provine direct de la factorii interesaţi. Şi nu mă refer doar la un spaţiu web care să colecteze „plângerile” clienţilor sau a factorilor interesaţi, ci o aşa-numită Agora a sustenabilităţii (există deja chiar şi un grup pe LinkedIn care poartă acest nume neoclasic plin de şarm) care ar permite discutarea şi colaborarea cu privire la această tematică prin intermediul analizelor cifrelor şi politicilor, şi nu doar prin promisiuni. Vorbesc de un Facebook al corporaţiilor unde factorii interesaţi înregistraţi pot să posteze experienţe şi idei.

Să scăpăm de vechi şi să facem loc noului în acest spaţiu şi, chiar dacă se poate spune (de cel mai premiate companii) că această abordare nu va funcţiona sau că este un instrument periculos în mâinile posibililor concurenţi, cei care sunt efectiv sustenabili (sau cu adevărat dedicaţi) trebuie doar să îşi clădească încrederea şi să participe la „jocul democratic” şi la o concurenţă sănătoasă (R-evoluţionist).

Cu siguranţă corporaţiile şi companiile multinaţionale care se dau acum mari cu un simulacru de sustenabilitate, pot să „dea în bâlbâială” odată ce şi-au pierdut locul de frunte, dar, într-un sistem ideal (care nu este doar un basm) acest lucru îi va forţa să încline în faţa anumitor politici şi să ia cu adevărat în serios factorii interesaţi, nu doar să îi vrăjească cu vorbe.

Sunt convins că multe companii şi profesionişti, academicieni, analişti, consultanţi şi manageri vor avea curajul de a se implica în acest exerciţiu democratic, satisfăcând în acelaşi nevoile efective ale sustenabilităţii în vremuri de recesiune şi odată ce furtuna va fi trecut.

Pierluigi Orati este absolvent al unui curs de Master în Ştiinţe Sociale şi este doctor în economie, cu o solidă experienţă în aceste domenii. Timp de mulţi ani s-a ocupat de relaţiile cu analiştii din domeniului sustenabilităţii şi investitorii, răspunzându-le la întrebări şi oferindu-le informaţiile necesare despre practicile CSR la nivelul Enel.
Crearea unei secţiuni pe pagina de CSR a Enel pentru a implica stakeholderii  direct prin intermediul unei scalări multidimensionale (cântarul sustenabilităţii) au fost sarcinile specifice ale lui Pierluigi, iar numeroasele reacţii ale acestor stakeholderi dovedesc succesul iniţiativei.

Pierluigi a fost membru a Grupului de Lucru al GRI (Global Reporting Initiative) implicat în revizuirea şi discutarea, la nivel global, împreună cu concurenţii Enel şi ONG-urile, a cooperării cu aceştia în elaborarea noilor linii directoare în domeniul CSR şi detectarea principalilor indicatori ai performanţei pentru companiile din domeniul energetic (EUSS).

Pierluigi este şi jurnalist independent, membru al Consiliului de Conducere al Comitetului Ştiinţific al „La Finanza”, revistă bilunară de economie, finanţe şi geopolitică.
El este în prezent, în puţinul timp liber pe care îl are la dispoziţie, consultant independent în domeniul sustenabilităţii şi are o activitate zilnică, intensă şi interesată, în cadrul Unităţii de Gestionare a Riscurilor de Ţară a Enel, unde gestionează relaţiile cu Agenţiile de Creditare la Export (ACE) la nivel global.
@ LinkedIn: http://it.linkedin.com/in/pierluigi1973
@ Twitter: mindipendent
Traducere realizată de Casa de Traduceri. Adaptarea: Iulia Popescu
Banner