CSR Romania

18 august 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Articole & Analize Inovatie si CSR Misionarism corporatist şi responsabilitate socială: Bill Gates despre dimensiunea etică a Vista

Misionarism corporatist şi responsabilitate socială: Bill Gates despre dimensiunea etică a Vista

Email Imprimare PDF
vistaCei mai mulţi dintre cei a căror voce nu se aude în dezbaterile despre globalizare ... consideră că aceasta duce inevitabil la crearea de corporaţii gigant care îşi asumă puteri ale guvernelor iar apoi îşi folosesc aceste puteri mai degrabă în propriul lor beneficiu decât pentru binele public. Noi credem că globalizarea poate duce la tot ceea ce capitalismul trebuie să dea mai bun: inovaţie, progres tehnologic, creşterea calităţii vieţii şi egalitatea şanselor, adică, acelaşi acces la beneficiile oferite de societate şi aceeaşi protecţie în faţa neajunsurilor ei. Mediul de afaceri va fi acela care va deschide calea către o nouă ordine general agreată, către un set de standarde general acceptate în ceea ce priveşte drepturile omului, condiţiile de muncă, mediul, problema corupţiei şi dezvoltarea economică. (Donna J. Wood ş.a., Global Business Citizenship, M. E. Sharpe, Inc., 2006)

Bill gates şi Microsoft sunt două dintre personajele principale ale controverselor globalizare – antiglobalizare, corporatism - anticorporatism. Numit de un jurnalist “sfântul Bill”, Gates este un erou modern care dă un chip zâmbitor şi neconvenţional conceptelor plicticoase de “corporatism” şi “globalizare”.
Guvernele se dovedesc tot mai neputincioase în faţa noilor probleme cu care se confruntă societăţile de astăzi. Rând pe rând, organismele internaţionale se recunosc incapabile de a rezolva problemele globale: sărăcia, molimele fără leac, crizele energetice. Inerte, limitate de legi şi de graniţe, ineficiente, incapabile de a-şi asuma riscuri, instituţiile de administraţie publică sunt simpli spectatori la problemele de azi. Mediul privat de afaceri şi reprezentanţii săi de elită, marile corporaţii şi marii lideri de afaceri, par mult mai în largul lor în lumea de astăzi.
“Consecinţele economice nefaste ale lui 11 Septembrie au zdruncinat încrederea Americii în promisiunea egalităţii de şanse, în magia tehnologiei şi în faima conducătorilor de corporaţii”, se susţinea într-un număr al Business Week din octombrie 2001. Au fost luate în considerare nenumărate scenarii pesimiste pentru mediul de afaceri. S-a spus că sectorul public va avea un rol mai mare în economie, că investiţiile în cercetare şi dezvoltare vor fi abătute către domeniul securităţii naţionale, că schimburile comerciale vor scădea şi vor deveni mai costisitoare, că va limitat accesul muncitorilor străini, că va fi afectată piaţa forţei de muncă, vor creşte şomajul şi costurile sociale.
Mediul privat de afaceri pare a se fi adaptat la noua lume mult mai bine decât guvernele. Încrederea în tehnologie, investiţiile în cercetare, capacitatea corporaţiilor de a se impune în culturi atât de diferite, capacitatea marilor mărci comerciale de a seduce dincolo de graniţe şi religii, credinţa în eficienţa investiţiilor private şi în managementul privat – toate acestea au făcut ca mediul de afaceri să găsească mai uşor soluţii la provocările de azi.

Una dintre explicaţii stă în noile mitologii corporatiste. Miturile corporatiste renasc. Credinţa în forţa multinaţionalelor, în liderii lumii afacerilor pare că reînvie. Acum, parcă, sub un nou chip, unul etic, al filantropiei şi responsabilităţii sociale corporatiste. Bill Gates şi compania întemeiată de el, Microsoft, sunt eroii acestei mitologii. O realitate virtuală tot mai palpabilă şi tot mai prezentă în viaţa de zi cu zi. O realitate virtuală construită din idei care par a cuceri tot ce întâlnesc în cale: încrederea în viitor, mai exact într-un viitor mai bun, încrederea în ştiinţă şi în tehnologie ca instrumente care duc către acel viitor mai bun, încrederea în potenţialul uman îndeplinit tocmai prin ştiinţă şi tehnologie.
Misiunea Microsoft, se spune în Raportul de Civism Corporatist (Responsabilitate Socială Corporatistă) pe 2006, “este de a da cetăţenilor obişnuiţi şi oamenilor de afaceri posibilitatea de a-şi realiza întregul potenţial.” Două sunt căile prin care compania îşi urmăreşte misiunea: tehnologia, dezvoltarea de software, pe de o parte, şi crearea de reţele sociale, pe de altă parte. Ambele vizează schimbarea, transformarea lumii în care trăim şi înlocuirea ei cu ceva mai bun. “O cale de a ne atinge scopul este prin dezvoltarea de software inovativ care să transforme modul în care oamenii lucrează, învaţă şi comunică. O altă cale este de a ne utiliza resursele şi expertiza pentru a crea oportunităţi sociale şi economice peste tot în lume”, afirmă preşedintele Bill Gates şi directorul executiv Steven Ballmer în introducerea raportului. (Vezi www.microsoft.com)
Microsoft realizează un soi de misionarism corporatist prin crearea de reţele sociale, de parteneriate publice şi private cu guverne, şcoli, ONG-uri şi organizaţii comunitare. Această reţea socială atinge dimensiuni globale. De pildă, cele două programe principale de “integrare digitală”, Parteneri în educaţie şi Potenţial nelimitat, reunesc peste 135 de milioane de oameni, obiectivul Microsoft fiind de a atinge 250 de milioane de persoane până în 2010.

Tehnologie şi responsabilitate socială

Se vorbeşte deja de luni de zile despre caracteristicile tehnice ale noii versiuni a faimosului sistem de operare Windows. S-a vorbit despre erori ale sistemului, s-au făcut comparaţii cu sistemele concurente, s-a criticat ce e de criticat, s-a admirat ce e de admirat...
Puţină lume priveşte însă Vista din perspectiva impactului social al produselor Microsoft. Puţini sesizează componenta etică inclusă în acest produs. Puţini vorbesc despre Vista ca despre un produs dezvoltat în contextul unei strategii de responsabilitate socială corporatistă (RSC).

Ce are de a face un sistem de operare cu strategia de RSC a Microsoft?
Posibilitatea de a face faţă unor noi experiente, de a avea contact cu noi idei – aceasta este semnificaţia cuvântului "vista". Aceasta ar fi o cale de a înţelege dimensiunea etică a noului produs Microsoft. Noul, în general, creează situatii atipice şi probleme etice inedite. În cazul Windows Vista, este vorba de noi experinţe în utilizarea online şi offline a computerului.
Noua societate informaţională, realitatea virtuală, Internetul ne pun în faţa unor noi probleme, precum, încălcarea drepturilor de autor, pirateria, accesul nerestricţionat al copiilor la mesaje violente sau pornografice. Astfel, Vista a fost promovat ca o încercare a producătorului celui mai utilizat sistem de operare de a răspunde la aceste probleme.

Joi, 1 februarie, a avut loc conferinţa de presa organizata cu ocazia inaugurării Centrului Global Microsoft de suport tehnic din Bucureşti şi a lansării Windows Vista şi Office 2007 în România.
L-am rugat pe Bill Gates să explice pentru cititorii "22" cum a fost integrat noul sistem de operare în strategia de CSR a companiei Microsoft.
"De fapt, toate produsele noastre sunt create în acord cu strategia Microsoft de responsabilitate socială." Pentru că Windows este cel mai important produs al nostru, încercăm să creăm aplicaţii care să facă din Vista un instrument de educaţie, declară preşedintele Microsoft.
Gates afirmă că el însuşi apelează la instrumentele Vista de control al utilizării computerului de către copii. Astfel, spune el, "am putut alege ce jocuri sunt potrivite pentru fiul meu şi la ce ore poate folosi computerul. În ce o priveşte pe fiica mea, sistemul de operare îmi furnizează rapoarte despre site-urile vizitate. În fiecare familie, părinţii pot decide ce instrumente de control sunt adecvate pentru copii."

Windows Vista, componentă a strategiei de CSR a Microsoft
Conform Raportului de Civism Corporatist pe anul 2006, strategia de RSC a Microsoft este dezvoltată pe trei direcţii: (1) Creşterea securităţii şi a siguranţei pe Internet; (2) Dezvoltarea societăţii informaţionale; şi (3) Promovarea bunelor practici de afaceri. Noua versiune a Windows a fost dezvoltată conform celor trei repere.
Astfel, Vista conţine instrumente de supraveghere a modului de utilizare a computerului de către copii. Sistemul de operare oferă părinţilor posibilitatea de a-şi proteja copiii faţă de conţinutul online neadecvat vârstei lor. Au fost dezvoltate instrumente de control parental pentru cele mai cunoscute produse Microsoft: Windows Vista, Windows Live, Xbox şi MSN. Aceste instrumente oun la dispoziţe ghiduri elaborate de experţi în educaţie, sfaturi privind conţinutul web adecvat pentru grupe de vârstă. Personalizând aplicaţiile online, părinţii pot controla şi monitoriza modul de utilizare a reţelei web de către copii.
După Robert Bach, Presedinte al Diviziei Entertainment and Devices, "pentru Microsoft, sistemele de siguranţă în utilizarea computerului în familii sunt esenţiale. (...) Este important să le oferim utilizatorilor instrumente şi informaţii necesare pentru a face alegeri inteligente atunci când utilizează computerul."
Banner