CSR Romania

19 noiembrie 2017

Ultima ora:
Esti in sectiunea: Articole & Analize Concepte de baza De la profit la aşteptările comunităţii

De la profit la aşteptările comunităţii

Email Imprimare PDF
nikos_avlonasÎntr-o epocă în care mediul se degradează pe zi ce trece, corupţia în lumea afacerilor se accentuează, iar nivelul de sărăcie creşte, sunt tot mai manifeste presiunile exercitate de către comunităţi asupra companiilor. Comunităţile pretind acestora din urmă să îşi asume anumite obligaţii sociale şi faţă de mediu, reducând impactul negativ al activităţilor economice.
La rându-le, liderii lumii de afaceri încep să conştientizeze şi să admită faptul că deciziile lor depăşesc sfera economicului, influenţând, adesea negativ, domeniile social şi politic. Într-o tot mai mare măsură, ei impun mediului de afaceri standarde etice şi acţiuni conforme acestora, precum programe voluntare de responsabilitate corporatistă şi evaluări ale performanţelor sociale şi de mediu ale companiilor.Organizaţiile non-guvernamentale care militează pentru respectarea drepturilor angajaţilor şi ale consumatorilor sau pentru protejarea mediului au dat o amploare globala subiectului responsabilitatii morale corporatiste. In ceea ce-i priveste, managerii au inceput sa fie tentati de rolul de campioni ai comunitatilor, sesizand avantajul de a-si promova afacerile si produsele drept responsabile social si neagresive fata de mediu. Astfel, conceptele de etica in afaceri si de responsabilitate corporatista modifica insesi notiunile clasice de firma si afacere. Obiectivul unic al companiilor nu mai este acela de maximizare a profitului investitorilor. Proprietarii si actionarii nu mai sunt singurele personaje ale lumii afacerilor. Atentia fata de interesele comunitatilor, implicarea partenerilor sociali ai companiilor in procesul de decizie, preocuparile de a raspunde asteptarilor consumatorilor, transparenta si raportarea performantelor sociale sunt modalitati prin care managementul cauta sa raspunda asteptarilor unui numar mai larg de grupuri cointeresate.

Pentru un dialog al companiilor cu partenerii lor sociali
Asa-numitele grupuri cointeresate - consumatorii, angajatii, furnizorii si ceilalti parteneri de afaceri, guvernul si agentiile guvernamentale, actionarii si proprietarii - reprezinta sursa cea mai fertila de informatii necesare dezvoltarii unei afaceri si evolutiei unei organizatii. Dialogul cu aceste grupuri si implicarea lor in deciziile companiilor sunt esentiale pentru stabilitatea si profitul acestora. Punctele de vedere ale partenerilor sociali si de afaceri ai companiilor reflecta, de fapt, performantele economice si sociale ale lor, putand fi utilizate pentru a orienta strategiile de management. In relatiile cu partenerii sociali si de afaceri, exista un potential neexploatat de catre manageri. Pentru a crea valoare din aceste relatii, companiile trebuie sa creeze un dialog constant, sa dea importanta cuvenita atitudinilor critice si sa implice grupurile cointeresate in procesul de decizie. Altfel, firmele risipesc acest capital al relatiilor sociale atragandu-si conflicte si riscuri de neevitat pe termen lung.

Responsabilitate corporatista si dialog cu partenerii sociali
Pentru a-si face cunoscute si explica obiectivele si standardele la care se raporteaza, companiile isi pot implica partenerii sociali si de afaceri in programele dedicate comunitatilor. Grupurile partenere se pot implica in activitatile sociale ale companiilor prin voluntariat, oferirea de informatii privitoare la nevoile comunitatilor si chiar prin investitii financiare. Pentru a-si incuraja partenerii sa se implice in propriile sale programe comunitare, o companie trebuie sa creeze instrumente de comunicare si platforme de dezbateri publice. Dialogul social si implicarea grupurilor cointeresate in decizii si in actiunile comunitare ofera companiilor un spor de credibilitate.


Traducere de Dana Oancea şi Bogdan Diaconu
Banner